mai1
Bruk denne Tilbake knappen! Mai

 

Første del 1 til 15 mai

Dato 1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15

 

 

1. mai

Rettferdighetens frukt skal være fred.  Jes 32:17.

Luther sier: «En sann og god samvittighet har fred når Gud er nær, men er urolig når Gud er langt borte». Guds barn blir trøstet når Kristus åpenbarer seg. Den som ikke har liv i Gud blir da virkelig urolig.

Guds barn sier: når jeg bare kan tro at alt det som er skrevet om Kristus er sant, da har jeg trøst. Den som ikke har liv i Gud uroes nettopp for den tanken at det skulle være sant alt det Skriften inneholder om Kristus.

Legg godt merke til dette tegnet! Det gir et karakteristisk vitnesbyrd om hvordan du i virkeligheten har det med Gud og med dine synder. Det forteller om du har latt deg forlike med Dommeren, om hvor ofte du oppsøker nådestolen, bærer dine synder fram og søker forsoning der. Eller du tvert imot holder deg borte fra Gud, og ikke taler med ham om syndene dine.

Det stod ikke rett til med David da han holdt seg borte fra Gud, og ikke bekjente sin synd for ham. Når han derimot bekjente sin synd og søkte forlatelse, da fikk han fred. Da kunne han av hjertet synge: «Salig er den som har fått sin overtredelse forlatt».

Han hadde ikke den trøsten at han ikke lenger kjente noen synd hos seg. Nei, han sier tvert imot at «alle hellige» skulle få bekjenne sine synder. Da skulle «mektige vannflommer, når de kommer, ikke nå fram til dem». Dermed gir han oss et klart budskap om at de helliges fred ikke bygger på at de ikke kjenner noe ondt hos seg selv. Men bare på dette at de bekjenner sine synder og har forlatelsen.

Fred i samvittigheten avhenger altså av at vi har syndenes forlatelse. Mens en stadig redsel for Gud derimot vitner om en uforsonet tilstand. Men dette må vi ikke oppfatte som at enhver frykt for Gud skulle vitne om en slik tilstand. Både Davids Salmer og alle helliges liv viser klart at Gud ofte kan forskrekke og bekymre sine hellige, så de bare opplever det som om Gud er vred på dem. De skjelver i angst og «skriker på grunn av sitt hjertes uro».

Men legg merke til forskjellen: Dette er ikke en konstant tilstand, men noe som går over. Deres egentlige liv er fred og tillitsfullt samfunn med Gud, som apostelen sier: «Åndens attrå er liv og fred». Og videre: «Dere fikk ikke trelldommens ånd, så dere igjen skulle bli ført inn i frykt, men dere fikk det utvalgte barnets Ånd, og i den Ånden roper vi: Abba kjære Fader».

Fordi synden ennå henger så fast ved oss, på grunn av svakheten i troen og når Gud sender oss store prøvelser, så skjer det fremdeles at de hellige av og til skjelver. Dette er ikke tegn på at noe er galt fatt. Når bare livet som helhet er et forsonet og troende liv. Tvert imot ville det være et betenkelig tegn om troen og freden aldri ble uroet gjennom slikt som vi nettopp har nevnt. De helliges historie gir oss ikke et slikt bilde.

Noe helt annet er det når den egentlige tilstand for et menneske er et liv fjernt fra Gud, og skrekk vekkes ved tanken på dommen. Det vitner om en falsk, uforsonet ånd. Dette er grunnen til at «de ugudelige er som det opprørte havet. Det er ingen fred for de ugudelige».

De fleste av dem er sikkert sovnet så tungt inn i en bedratt og falsk fred, at «de synger til tamburin og lyre, og gleder seg over lyden fra fløyten. De nyter det gode alle sine dager, og frykter ikke et øyeblikk for helvete», som Job sier.

Mens andre er klar over at de ikke er forsonet med Gud. De har en urolig ånd, eller i alle fall en anelse om hva som venter dem.

Slike mennesker anstrenger seg ofte for å stille sin uro med gode gjerninger eller andektige bønnestunder o.l. Men tanken på den kommende dommen og evigheten gjør dem alltid på ny urolige. De føler seg aldri trygge på at de har gjort nok for å bli frelst. De frykter alltid for at det kanskje ennå er noe som mangler, og ser fram til at en gang skal vel dette også bli bedre. Eller de gjør et forsøk på å nedjustere Guds krav. Tilpasser dem liksom etter sin egen tilstand og liv, så de våger å håpe på en nådig dom.

Slik svever sjelen deres på det stormende havets bølger, opp og ned, gjennom hele året. Som Gud sier: «De har ingen fred». Når Guds straff, døden eller evigheten, eller Herrens nærvær plutselig står foran dem, da skjelver de.

Slik er det med de fleste mennesker. Det kan se ut som om de har fred. Men det er bare så lenge de ikke opplever at Gud rører ved dem. På et øyeblikk er det slutt på deres fred - straks de merker at Herren er nær. Dette er jo en ulykkelig tilstand.

Måtte hver éneste en gå til sitt eget hjerte, og spørre seg selv innfor Herren: Har jeg fred med Gud? Har jeg søkt og funnet forsoning? Kan jeg i dette øyeblikk møte Dommeren?

Har jeg vanligvis mer fred når Gud er nær hos meg, slik at jeg tvert imot lider når jeg savner hans nærvær? Eller er det en betingelse for at jeg skal ha fred; at jeg glemmer Gud?

Svaret du kan gi på slike spørsmål vitner om hvordan det står til med samvittigheten din.

Til toppen

 

2. mai

Vi roser oss også i trengsler, for vi vet at trengselen virker tålmodighet. Rom 5:3.

Legg nøye merke til ordene: «vi vet». Det er dette at «vi vet» alt avhenger av, om noen skal kunne rose seg i trengsler.

Det er ingen som er glad i trengsler, uten at de vet noe om trengselen, noe mer enn det som sees og kjennes. Det er ingen trøst i selve trengselen. Og de kristne er ikke gjort av stein, så de ikke skulle kjenne smerten i tunge prøvelser.

Davids Salmer vitner f.eks. sterkt om de helliges følsomhet for lidelser. Skulle jeg da dømme ut fra hvordan jeg selv opplever det under lidelsene, kunne jeg så visst ikke rose meg i trengslene, men ville bare bli nedslått og fortvilet.

Derfor er det nødvendig at vi vet noe. Vet hva trengselen betyr. Men også hva den virker i oss.

Enkelte kristne blir fullstendig motløse og oppgitt bare en eller annen vanskelighet, motgang eller ulykke rammer dem. Det virker som om de ikke vet noe som helst mer om trengselen enn det de ser og opplever.

Men slik bør det ikke være med oss. Kristne skal være et folk som ser noe mer enn det de har foran øynene sine. Som vet noe bare ut fra sin Fars ord. Ser vi ikke i trengselen noe som helst som trøster oss, da kan vi jo ikke tro vår himmelske Fars ord nettopp om dette.

La oss nå tenke litt over hva Herren, vår Gud sier om lidelser. Først og fremst sier Herren uttrykkelig at ingen ting kan hende oss, ikke en gang et hår kan falle av hodet vårt, uten at det er vår Fars vilje. Hver eneste lidelse, hver en motgang, stor eller liten, er altså sendt oss av den omsorgsfulle og viselige Faderen. Kan der være noe mer trøsterikt?

Og hva sier han så videre om meningen og betydningen av alt det bitre som han sender oss? Apostelen kommer i teksten inn på hva trengselen virker. Men vi vil først se på hva den betyr, hva Guds mening og hensikt er når han tukter oss.

Herren sier: «Alle dem jeg elsker, dem refser og tukter jeg». Måtte vi huske dette ordet godt! Det samme sier apostelen: «Når dere må tåle tukt, da er det Gud som behandler dere som sønner». Ja, apostelen anser dette tegnet på barnekåret så viktig at han også tilføyer disse tankevekkende ordene: «hvis dere er uten tukt, da er dere uekte barn og ikke sønner».

Å, for en uuttømmelig kilde av trøst i all lidelse, hvis vi bare kunne holde fast på disse sannhetene! Først at alt som møter oss, av ondt eller godt, stort eller lite, er sendt oss av vår Far!

For det andre; at alt som tukter, knuser, forskrekker og bekymrer oss, - vi som lever i troen på Kristus, det vitner om Guds faderlige omsorg for oss. Det er et tegn på vårt barnekår. Nå oppdraes vi for himmelen.

Men er du ennå et uomvendt menneske, da er det bare din ondskap som gjør at du blir så plaget. «For sin overtredelse og sine misgjerningers skyld ble dårene plaget». Da er det bare noe ennå verre som venter deg, hvis det ikke skjer en omvendelse. Men har du søkt omvendelsens nåde og rettferdigheten av tro, da kan du være trygg på at all din lidelse bare er faderlig omsorg. For en rik trøstens kilde det er å vite dette!

Videre har vi også en rik trøstens kilde i trengselens «hälsosamma» virkninger. Det er disse apostelen taler om når han fortsetter teksten vår med at trengselen virker tålmodighet.

Ordet «tålmodighet» må ikke oppfattes bare som en stille underkastelse i lidelsen. For grunntekstens ord betyr egentlig standhaftighet, utholdenhet i alt godt, modenhet og fasthet i kristendommen, og det å holde ut inntil enden.

Dette virker trengslene hos sanne kristne.  Mens verden gjennom lidelsene tvert imot mister besinnelsen, knurrer og forbanner Gud. Da er det at de som bare rent overfladisk har mottatt ordet med glede, men ikke har røtter, faller fra på grunn av trengslene. Men de som har «strukket sine røtter dypt ned», i Kristus, blir gjennom trengslene stadig mer grunnfestet, faste og alvorlige i sitt gudsliv.

Det apostelen her tenker på, kan vi ofte se i en flokk av vakte og troende sjeler. Selv med et sant Åndens liv i hjertet, kan likevel ofte en ung kristen som ikke har vært prøvet i trengsler, være temmelig ustadig og vaklende. Følelsene hans og verden fører ham fort bort fra den rette veien.

Da vekkes omsorgen hos hans nådesøsken. De blir bekymret og tenker: hvordan skal dette gå? Men før en vet ordet av det kommer Gud med hjelpen. Han fester et tungt lodd til den lette og ustadige sjelen. Det kan være en langvarig lidelse, et bittert tap for hele livet, en langvarig sykdom eller fattigdom, eller en ydmykende og påtrengende fristelse.

Fra nå av blir den tidligere så ustadige, vaklende sjelen langt mer gudfryktig og stødig. Går nå dypere inn i Ordet, kjemper nå alvorligere i bønn, blir nå mer og mer redd for sitt eget hjerte o.s.v.

Trengselen virker standhaftighet. Men dermed virker den også spesielt tålmodighet. Samme menneske, som i medgangstider var fullt av krav og utålmodighet, så han i den minste motgang klaget og knurret både mot Gud og mennesker, blir gjennom langvarig lidelse så tålmodig og fornøyd til sinns at han synes både Gud og mennesker etter hvert er altfor gode mot ham.

Men hvis vi alltid skal kunne følge Guds vei, trenges det også en tålmodighet i en dypere mening. Skal vi alltid holde ut gjennom all den åndelige stridens trengsel og Guds underlige føringer, da blir vi avhengige av en helt spesiell tålmodighet. Som også Herren Kristus sier. «Vær tålmodige, så skal dere redde deres sjeler!»

  Til toppen

 

3. mai

Hvor mye mer skal vi da, når vi nå er blitt rettferdiggjort i hans blod, ved ham bli frelst fra vreden!  Rom 5:9.

Her har vi nå disse veldige ordene som liksom med kraften av en brekkstang kunne velte bort de største steiner fra Guds barns hjerter.

Apostelen sier: Når Guds kjærlighet til oss mens vi ennå var syndere, uten forsoning, uten rettferdiggjørelse, var så sterk at han frivillig gav sin enbårne Sønn i døden for oss. Hvor mye mer skal vi da, når vi nå er blitt rettferdiggjort i hans blod, ved ham bli frelst fra vreden.

Dette er jo en overmåte sterk, mektig og trøsterik slutning. Og det er akkurat denne trøsten alle Guds barn behøver. For det er tross alt dette som aller mest bekymrer alle våkne sjeler som kjenner sin synd. De frykter for at Gud kanskje på nytt kan bli vred på dem, og kanskje dermed la all mulig ulykke komme over dem, og så til slutt fordømme dem.

Da blir det jo virkelig stor trøst i at apostelen nettopp møter slike bekymringer, og med stor frimodighet liksom sier: Vi har en Gud som bare av kjærlighet til menneskene har gjort så mye mens vi ennå var syndere, uten forsoner og uten noen rettferdighet, at han gav sin enbårne, elskede Sønn i en blodig død for oss. Er det da mulig at han nå, når vi er blitt rettferdige i hans Sønns blod, skulle kunne trekke tilbake denne nåden, og begynne å behandle og dømme oss etter vår fortjeneste og etter loven?

Hva skulle det da være for, at han sendte sin Sønn i døden for oss? Kristus sier: «Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham». Det var jo Guds mening og vilje med å sende Sønnen at vi skulle bli frelst ved ham. Og dermed ikke lenger dømmes etter loven, når vi tror på ham.

Det er fullstendig umulig at Gud nå skulle handle på en måte som strir mot hans egen kjærlighet, og mot hans evige råd om frelse i Kristus. Det er bare i våre egne hjerter slike tanker om Guds vrede oppstår, eller skytes inn av den gamle løgnens far. I Guds hjerte vil det alltid være en evig nåde over dem som tror på hans Sønn.

Og det er ikke nok med at Gud elsket oss så høyt at han gav sitt liv for oss da vi ingen forsoning hadde, og derfor nå slett ikke kan være uten kjærlighet til oss når vi er forsonet. For apostelen lar oss jo her høre at vi som tror, nå også står for Guds åsyn i et helt annet lys; Nemlig som rettferdiggjort!

Når Gud elsket oss så høyt mens vi ennå var syndere, at han gav sin Sønn for oss, sier apostelen, «hvor mye mer skal vi da, når vi nå er blitt rettferdiggjort ved hans blod, ved ham bli frelst fra vreden!»

Legg nå merke til hva det er apostelen sier: Nå er vi blitt rettferdiggjort! Skulle ikke da Gud elske oss , han som elsket oss så høyt mens vi ennå var «syndere», som vi nå har sett? Nå er vi blitt rettferdiggjort, d.v.s. ikke syndere, men overfor loven fullkomne og ustraffelige. Og hvordan ble vi det? Apostelen sier: «vi er blitt rettferdiggjort i Kristi blod».

Først og fremst har dette ikke skjedd gjennom noen fromhet eller gjerning hos oss. For det andre heller ikke bare gjennom en mildere Gud, som dermed har slått av på noe av sin rettferdighets krav.

Nei, sier apostelen, det har skjedd i Kristi blod. Her kreves det at «blod ble utgytt». Og ikke noe mindre enn Guds Sønns blod. I v.1 ser vi apostelen bruker uttrykket «rettferdiggjort av tro». Og nå sier han altså her: «rettferdiggjort i Kristi blod».

Da merker vi oss ut fra hans eget ordvalg at det ikke er gjennom selve troen vi blir rettferdiggjort. Men bare gjennom det som troen rettes mot, bygger på og lever av: Forsoningen i Kristi blod.*  Noe mindre kunne ikke utrette dette.

Måtte ingen la den tanken slippe til om Guds fullkomne hellighet; at han skulle kalle noe menneske rettferdig som ikke virkelig er det. Skulle altså slå av på en eneste bokstav eller tøddel i sin hellige lov, og så kunne rettferdiggjøre noen uten at alt det loven krever var fullkomment oppfylt av dette mennesket. Nei, hans hellige lov og dommer er like hellige og urokkelige som hans kjærlighet.

Disse ordene; i hans blod, gir oss en alvorlig påminnelse om hvor uendelig ond synden virkelig er. Om Guds strenge og ufravikelig rettferdige lov og dom. Og om hans fasthet i utførelsen av sin først uttalte dom: «Den dag du eter av det, skal du sannelig dø».

Hvis Kristus ikke hadde utgytt sitt blod, og med det gått inn i det aller helligste, så hadde han ikke «funnet en evig forløsning» for synderne. «Livet er i blodet», og Kristi blod gjelder da på samme måte som hans død, hvor han fullbyrdet hele sitt soningsverk. Derfor forkynnes «Kristi blod», «Lammets blod», gjennom hele Skriften som vår forsoning.

Så er da dette «dommen»: Når dermed alt, slik loven krever, er fullkomment oppfylt av den store Stedfortreder og Yppersteprest, så la oss fryde og glede oss, og gi ham æren.

Og da først og fremst ved å tro og bekjenne at vi virkelig, og overensstemmende med loven, er rettferdige, -. Men husk igjen: ikke med noen innbilt eller oppdiktet rettferdighet. Men med en rettferdighet som fullkomment svarer til lovens krav, som også ordet «rettferdig» betyr. «Jesu Kristi, Guds Sønns blod renser oss fra all synd»

* «Troen kan sammenliknes med en utrakt tom hånd som tar imot den gaven Kristus har tilveiebrakt for den som ikke tror»  (Sitat. Oversetters tilføyelse).

Til toppen 

 

4. mai

Mitt blod blir utgytt til syndenes forlatelse.  Mat 26:28.

Ut fra disse hellige ord er det åpenbart at både synder og gode gjerninger er druknet, døde og forsvunnet i Kristi blods røde hav.

At de største synder der har mistet sin kraft til å fordømme oss. At de største fortjenester av kristelighet og gode gjerninger har mistet sin kraft til å rettferdiggjøre oss. For når Guds egen Sønn tross alt ble nødt til å lide døden for å frelse meg, da vil jeg tie om hva jeg måtte kunne ha fortjent innfor Gud.

Ja, her er det åpenbart at ingen synder kan hindre, og ingen gode gjerninger kan gjøre at jeg benådes og rettferdiggjøres av Gud.

At det innfor Gud ikke er noe som helst som kan hindre den verste synder fra å komme når som helst og motta Guds nåde og rettferdighet i Kristus Jesus; Den nåde og rettferdighet som ble kjøpt til hele verden på den store forsoningsdagen. Og som helt fra den dagen bare har ventet på ham. Fordi han i all sin nød og fortapthet, i sin synd og uverdighet, ikke behøver å bli noe som helst annerledes enn han er, for å få komme til Jesus. Men at alt er ferdig, alt er fullbrakt.

Det  betyr altså at jeg får komme i samme øyeblikk jeg får bruk for Kristus. Og får komme just slik som jeg er. Så syndig og uverdig jeg er. Med stort eller lite kjennskap til Kristus. Så kald eller varm, så hard eller rørt, så nidkjær eller likegyldig, så ren eller uren jeg er, -. For å få i Kristus, som gave, alt det jeg mangler.

For var det ikke slik, - men at jeg isteden selv først måtte ha noen gode egenskaper som skulle gjøre Gud mer tilfreds med meg, - da fikk jeg jo ikke nåden og rettferdigheten bare i Kristus. Da var det ikke «uten gjerninger», ikke «uten loven» jeg ble fullkommen, slik som Skriften påstår.

Når det gjelder omvendelse, anger og tro, så kreves aldri noe av dette for å bevege Guds hjerte til å ville gi nåde. Men det er alt sammen nødvendig for synderens eget hjerte, for at han skal få bruk for nåde.

Og når det er synderens største nød, hans største behov og hans eneste trøst å få komme til Kristus, da er det allerede nok omvendelse, nok anger og tro til at han alt kan være benådet i Kristus. Men legg godt merke til at vi sier: største nød, største behov og eneste trøst! Måtte ingen bedra seg selv - !

Men her er det videre åpenbart at så lenge vi blir i Kristus, d.v.s. så lenge Kristus med sin forsoning, Kristus med sitt fullbrakte verk, Kristus med hans nåde og vennskap, er vårt hjertes behov eller trøst, -. Da er vi hvert øyeblikk i en og samme uforanderlige nåde og rettferdighet innfor Gud. Den samme hvert øyeblikk, - i styrke og svakhet, når vi får nåde til å gjøre noe godt, og når vi kommer til å falle i skrøpelighet og synd.

For var det ikke slik, men at vi isteden var mer rettferdige og benådet innfor Gud når vi selv var mer kristelige og pene, men mindre rettferdige når vi var mindre kristelige, -. Da kom jo virkelig rettferdigheten av gjerninger, - eller i det minste delvis av gjerninger, og da også bare delvis av Kristus.

Og det ville i sannhet være en fryktelig holdning  mot ham som har kjøpt oss til Gud med sitt blod, og mot hele Skriften som så sterkt imøtegår dette. Som stadig gjentar «av nåde», «ved Jesus Kristus», «i hans blod», «ved troen», «ikke av dere selv», «ikke av gjerninger», «uten loven» o.s.v.

Kort sagt: Er det sant at vi blir og er rettferdiggjort i Kristus alene, uten noen hjelp fra loven, uten gjerninger, -. Da er jo naturligvis også følgen av det at dette er vi også like mye hver dag og hvert øyeblikk, så lenge vi er i Kristus ved troen.

For det er ikke noe annet som forandres etter som tiden går, - som det ene øyeblikket er bedre, og det andre verre -, enn oss selv og våre gjerninger, i tanker ord og gjerning. Kristi rettferdighet forandres jo ikke. Og når Kristi rettferdighet er vår rettferdighet innfor Gud, da kan den rettferdighet som vi har innfor Gud ikke forandres.

Men når vi så taler om disse våre gjerninger, så gjelder det naturligvis ikke bare håndens og tungens gjerninger, men hele menneskets, med legeme og sjel. Og da ikke minst disse vesentligste gjerningene som det første budet i loven handler om; sjelens, hjertets, tankenes gjerninger og tilbøyeligheter. Det gjelder kjærlighet, likegyldighet, anger, hardhet, bønn, gode tanker, onde tanker osv. Alt hører inn under overskriften: våre gjerninger.

Men skulle vår rettferdighet bygge på disse, da var den ikke Kristi rettferdighet. Er vår rettferdighet derimot utelukkende Kristi rettferdighet, da bygger den jo ikke på disse.

Slik apostelen også sier det: «Er det av nåde, da er det ikke av gjerninger. Ellers er ikke nåden lenger nåde. Men hvis det er av gjerninger, er det ikke lenger nåde. Ellers er heller ikke gjerningen lenger noen gjerning».

Men dette siste forkaster han helt klart, og sier: «Jeg forkaster ikke Guds nåde. For hvis rettferdighet kommer ved loven, så døde altså Kristus forgjeves».

Til toppen

5. mai

Da brudgommen lot vente på seg, slumret de alle inn og sov.  Mat 25:5.

Disse Kristi ord om de ti jomfruene, både de kloke og de uforstandige, ser vi daglig stadfestet for øynene våre. Vi ser det i den ubegripelige søvn og lunkenhet som hersker over alt i kristenheten.

Verden er død og forherdet i selvsikkerhet eller kjødelig visshet. Hykleren bedrar seg selv år etter år i en falsk kristendom og et falskt håp. De vakte og kristne blir glemsomme og søvnige. De stanser på halvveien, eller vender seg helt om til den åndelige død.

Og årsaken var at brudgommen lot vente på seg, - tiden ble for lang og ensformig. Ingen åndelige manifestasjoner eller andre ekstraordinære opplevelser. Den ene dagen er som den andre, det ene året går som det andre. Ingen spesielle tegn som tyder på at Herren kommer, er å se.

De ugudelige trives og fryder seg i all sin medgang. De er lykkelige og glade. Den som frykter Herren og søker det usynlige, blir smilt av som en dåre. Han opplever ofte ulykke og motgang. Tusen ting frister øyne og ører, og vil fange ham. Og hjertet bøyes mot jorden.

Alt og alle er talerør for verden. Få eller ingen har omsorg, kommer og advarer og vekker oss, eller gir oss et trøstens ord. Guds ord og bønnen forsømmes. Bekjennelsen - og da også forfølgelsen - stopper opp.

Slik er ondskapens time og mørkets makt, når selv en kristen ikke greier å holde seg våken, blir kald og slumrer inn. Og sover han lenge, kan nok også den oljen han en gang hadde, tørke inn. Han glir over i kjødelig visshet, selvsikkerhet og åndelig død.

Den søvn og kulde selv levende kristne faller i, viser seg i at det åndelige og himmelske etter hvert ikke lenger betyr så mye for dem. Mens det jordiske derimot blir stort og viktig for dem. Det som da skjer med en kristen, er at han først blir ganske fornøyd og trygg på seg selv. Kjenner ikke store problemer med synden, ingen kamp mellom Ånden og kjødet. Ingen frykt for fienden. Ingen mistanke rettet mot seg selv.

Som nettopp var Peters tilstand da han så frimodig uttalte at «selv om alle kommer til å ta anstøt på grunn av deg, skal aldri jeg ta anstøt». Noe som skjedde bare få timer før han fornektet sin Herre og Frelser. Og som David da han gikk opp på taket og kastet lettsindige blikk på kvinnen, uten å frykte for noen fare. Eller hver enkelt av oss, når vi ikke lenger er opptatt med å vokse i nåden. Når nåden i Kristus ikke lenger fryder hjertet. Når bønnen og Ordet ikke lenger har den samme smaken... osv.

Men det som da kjennetegner den oppriktige ånden, og skiller en levende kristen fra en død, er at den første snart blir bekymret over sin tilstand, snart får et vekkende blikk fra sin Herre, og går ut og gråter bittert. Eller det går så langt i hans selvtillit at Gud må bruke ytre midler, som tukt og ydmykelser, eller sender en Natan som refser ham. Da innser han sitt eget beste, tar advarsler og tukt til hjertet, bekjenner sin synd og sløvhet, og vender om.

Derimot er det tegn på at søvnen og den kjødelige vissheten er gått over til død og forherdelse, eller kjennetegnet på en falsk kristen, når en hele tiden er fornøyd og trygg. Ikke lar seg advare, men bare fortsetter, som Judas, i bevisst synd, fornekter, skjuler og forsvarer den.

Eller som de uforstandige jomfruene: Utvortes likner de de forstandige i alt. Under det ytre, derimot, i hjertets skjulte dyp, mangler de nådens liv og skole. Men lar det i stillhet bare være med det, inntil videre.... til døren er stengt!

Å, for en forskrekkelig tilstand, når et menneske ikke lenger er i stand til å tenke alvorlig over hvordan de har det med Gud. Ikke i stand til å stanse opp og se sitt forhold til de alvorlige spørsmålene. Ikke kan frykte for sin tilstand, ikke reise noen mistanke mot seg selv - !

Men det er akkurat dette som kjennetegner den menneskelige naturen; En forskrekkelig og sann stadfestelse på den døden som skulle bli følgen av syndefallet, - «da skal du sannelig dø». Og en sann stadfestelse på skildringen i Rom 3:18: det er ingen gudsfrykt for deres øyne.

De hører, leser og tror gjerne om tusenvis andre at de blir bedratt uten å skjønne at de går fortapt. Men frykter ikke selv for muligheten av at det samme kan skje med dem. De leser og hører om karakteristiske kjennetegn på sin tilstand. Men skyver det fra seg, og snur seg fort til alt jordisk igjen.

Her ser vi sannheten i det Luther sier: «Den som ikke frykter for seg selv, han har all grunn til å frykte», ja, har grunn til virkelig å bli redd. For når en ikke kan frykte eller uroes over sin egen tilstand, kanskje lever i en hemmelig eller kjær synd - og ikke ser faren i dette, ikke ser synden så alvorlig, eller er tilfreds med seg selv og sin kristendom, - . Da er dette fryktelige tegn på en skjult åndelig død. Det er forspillet til en evig jammer.

Mens det nettopp er et karakteristisk kjennetegn på de levende og våkne kristne, at de har en ånd som frykter for å falle ut av nåden. Og det frykter de ofte for selv når det ingen fare er på ferde. De prøver seg selv, er redd for å bedra seg selv, er misfornøyde med seg selv. Og når de kjenner de blir søvnige og glemsomme, er dette det som bekymrer dem sterkest.

Denne årvåkne ånden som frykter angrepene, er også den rette årvåkenhet. Det gjør at sauene holder seg tett inn til hyrden, at kyllingene alltid holder seg under hønas vinger, at Guds barn daglig søker og ikler seg Kristi rettferdighet.

Og da er de hvert øyeblikk bevart mot dommen. Bevart mot alt dette som skal komme. Er hvert øyeblikk ikledd, og i stand til å møte Menneskesønnen.

Til toppen 

6. mai

Jeg ber dere, brødre, om å ta vare på dette formaningsord.  Heb 13:22.

Så lenge et menneske får være en lydhør og ydmyk disippel, så det vil høre og følge all Guds vilje og råd til vår frelse, -. Da vil også alltid Den Hellige Ånd som har tatt bolig i mennesket, fullbyrde det gode verk den har begynt. Og Ånden vil fortsette å avdekke det som ennå kan være skjult, og rette opp det som er urett.

Men en ganske annen tilstand kan snart oppstå, en tilstand som ikke er så lett å rette opp igjen. Det skjer når mennesket rett og slett gjør det til en grunnholdning ikke å ta til seg alt som går på tukt og formaning. Men isteden gjør et visst utvalg av Guds ord, og ikke vil høre eller la seg bevege av det som angriper kjødet og synden.

Riktignok skal en foreta den grensegangen at en ikke samtidig med at en tar til seg av evangeliet om Kristus, også tar inn over seg lovens forbannelse og dom, i samvittigheten. For disse to kommer aldri over ens. Den som har Kristus, som søker eller eier sin rettferdighet bare i ham, er fri fra all lovens forbannelse, og bør alltid holde fast på dette. Ellers spotter og forakter han Kristi blod og alle Guds løfter. Men dette gjelder utelukkende i spørsmålet om hvordan vi står innfor Gud.

Når det derimot gjelder hvordan vi skal leve her på jorden, så kan vi aldri få nok formaninger, tukt og oppmuntringer. Og slike er det da svært nødvendig at vi tar til oss, og i liv og gjerning leve etter dette. Hvis det er slik at vi virkelig vil være kristne - !

Men så har vi dem som i tillegg til at de har den holdningen at de vil være frie i sitt kjød og sitt liv, også gjør det til en vane bare å velge ut og ta til seg de ordene som høres ganske pene og kjærlige ut. De skyver fra seg alt som angriper og uroer dem i deres synd.

Følgen blir jo at de stiller seg helt avvisende til de «hälsosamme» formaningens ord. De ser på slikt som «lovtrelldom», som de som troende bør avvise. De viser også fra seg all broderlig formaning og irettesettelse. Begynner tvert imot å forsvare seg og sin synd. Og på toppen av det hele slår de seg ned ved en eller annen usikker, uvirksom og kraftløs åndelig lærdomsbrønn.

Ved den brønnen kan en både være mer kristelig enn verden forøvrig, - og samtidig stå på ganske god fot med verden, og være helt lik dem i hverdagslivet. For en slik kristelighet finnes også.

Men disse som går på denne veien er aldeles fortapt. Så sant ikke et spesielt Guds nådes under skjer med dem. For de forherdes stadig bare mer gjennom den grunnholdningen de har inntatt; ikke å ta til seg noen av de ordene som ville korrigere dem. De skyr det eneste midlet som skulle hjelpe dem, skyr «hälsosam» lærdom, og skyr plagen med en dypere og grundigere selvransakelse o.s.v.

Dette er den brede villfarelsens vei. Og der går også til alle tider mange av dem som lykkelig unngikk andre avveier, hvor de gjennom loven forsøkte å bygge opp sin egen rettferdighet. Ja, også mange som hadde kommet igjennom til troens liv. Og ennå flere, selvsagt, av dem som aldri hadde kommet til noen rett omvendelse.

Tenk hvordan apostlene på sin tid advarte mot disse avveiene! Hvor sterkt og høylydt sukker ikke Luther over det samme! Han sier: «Se hvordan man nå alle steder stiller seg så dåraktig overfor evangeliet, at jeg nesten ikke vet om jeg skal preke mer, eller ei. Jeg hadde stoppet opp for lenge siden, hvis jeg ikke hadde visst at det gikk like ens med Kristus. For så snart vi forkynner at det ikke avhenger av oss eller våre gjerninger, men bare av Guds gave, så vil ingen gjøre noe godt, leve rett eller være lydig, - i tillegg til at man sier vi forbyr folk å gjøre gode gjerninger.

Når man så i sin forkynnelse taler om et rent og bibelsk liv, så vil verden omgående kaste seg over det, og bygge seg en stige av dette opp til himmelen. Men dette kan ikke Gud godta. Et dårlig liv duger ikke. Og et vakkert liv tar jeg også anstøt av. Ja, for dem som bare er opptatt med å leve et moralsk holdbart og pent liv, hadde det vært bedre om de hadde vært horer og forbrytere, og lå i rennesteinen. Men fremdeles er det ikke Guds vilje at vi skal leve et ondt liv.

Hvordan skal vi da stelle oss? Du må passe på at du holder deg på middelveien, og ikke viker av verken til den venstre eller den høyre siden. Og lever et bibelsk og stille liv overfor verden. Men uten å gjøre noe vesen av det, eller oppføre deg som om dette skulle være bedre enn om du sover eller er våken, som du jo ikke ville tro gjorde deg mer fortjent til himmelen.

Altså skal alt bibelsk og rett liv leves i nådens Ånd. Slik at ingen har den holdningen at noen som helst gjerning skal gjøre meg mer berettiget til frelsen.

Jeg ville gjerne ha slike disipler som hadde klart for seg hva et rett kristent liv er. Men en finner dem ingen steder med like holdninger. For enten vil flokkene være altfor ukristelige, eller også altfor hellige. Vel, vel, den som kan fatte det, han fatte det. Vi kan ikke mer enn å føre det inn i ørene. Gud må føre det inn i hjertene!»

Til toppen 

7. mai

Kristus døde for alle, for at de som lever ikke lenger skal leve seg selv, men ham som døde og oppstod for dem.  2Kor 5:15.

Disse ordene sier oss for det første at vi har fått del i hele Kristi fortjeneste, hele det verk Kristus fullbyrdet ved sin død. Slik at hans egen død på Golgata for snart to tusen år siden er blitt vår egen så fullkomment som om vi selv hadde vært der og lidd den døden vi fortjente.

For det andre at vi samtidig også er innvidd til en etterfølgelse av ham i en død som er lik hans død. Slik at så snart vi er blitt kristne, har fått del i Kristi fullbrakte verk og alle hans rikes skatter, er vi også straks innvidd til syndedøden. Forpliktet til straks å ta avskjed med vårt gamle syndige liv, vår tidligere tjeneste under urettferdigheten. Nå i en daglig korsfestelse av kjødet, mer og mer døde synden og leve Gudslivet. På samme måte som Kristus gjennom døden på korset tok avskjed med de syndene han hadde tatt på seg.

Og på samme måte som Kristus da gav seg selv til Gud som et evig gjeldende soningsoffer, slik skal vi nå gi oss til Gud som et virkelig takkoffer, hellig og velbehagelig for Gud. Alt sammen fordi Kristus er død for oss, og fordi vi tror på ham og er ikledd hans rettferdighet.

Men kanskje dette ennå er for lite til å bevege deg til en virkelig alvorlig overgivelse av kjødet til døden? Det er kanskje for lite for deg at Kristus døde for deg, at du nå ikke lenger er under loven, men under nåden? At du er fri fra synden?

Du trives kanskje bedre i syndens tjeneste. For da slipper du denne bitre dødsprosessen. Da behøver du ikke bestandig fornekte deg selv, og følge Kristus til korset.

Men husk: Ingen tvinger deg til å tjene Kristus mot din vilje, og det er selvsagt mer behagelig for kjødet å leve i synden.

Tenk grundig over hva du gjør, før du slår følge med meg, sier Jesus (Luk 14). Så det ikke skal gå som med den mannen som begynte å bygge et hus, men ikke hadde regnet ut hva det ville koste. Og som etter mange dagers arbeid og mye strev måtte gi det opp. Eller den mannen som gikk i krig, men ikke hadde beregnet fiendens styrke.

Synden gir kjødet mang en fornøyelse, men det ville være urett å tie om dens lønn - for «syndens lønn er døden».

Når det fortoner seg smått, det Kristus har å gi oss, bør vi altså tenke over hva alternativet er. Hva det vil si å ikke tilhøre Kristus, å ikke være under nåden, men under loven! Ikke være fri fra synden, men selv i dødens stund stå uten Stedfortrederen. Være i sine synder under lovens forbannelse, og i dommen få motta syndens lønn, som er døden, den evige døden i helvetes dyp. Det er dette som er syndens vilkår.

Tenker vi ordentlig over dette, da vil vi mye heller være korsfestet med Kristus, og døde synden her en liten stund. Og deretter være med ham i Paradis for evig, enn bare en liten tid å leve ut vår lyst i synden, og så ha en evig lidelse.

Og det særlig når vi allerede her i livet ved Guds store nåde, ved Ordets og Åndens trøst og oppbyggelse har oppnådd mye mer enn vi har gått glipp av. Har ved oversprengningen av Kristi blod en god samvittighet, som er «et daglig gjestebud».

Men så er da du en av disse lykkelige sjelene; du som ikke bare er døpt til Kristus, men også er blitt vakt og har fått troen. Du har det håp at du har den levende troen. Du vet du er satt fri fra synden og ikke lenger er under loven, men under nåden. Slik at ingenting av alt det onde som ennå henger ved deg, skal tilregnes deg. At loven ikke skal fordømme deg, og Gud ikke være vred på deg.

Men, hør: Hvis du ikke har denne troen, og slik en frihet, men tvert imot ennå er bekymret for hvordan du skal bli kvitt syndens skyld og få en nådig Gud. Da hører du ikke hjemme blant dem vi taler om her. Da kan du ikke døde synden og leve gudslivet. Nei, da må du først få troens frihet.

Men er du, som vi nettopp sa, ved troen frigjort fra din synd og ditt trelldoms sinn, så du kan glede deg over at du vet hvor fullkomment denne saken er fullbyrdet av Kristus. Du har smakt hvor god Herren er, erfart hans Ånds vitnesbyrd om din barnerett, og har Den Hellige Ånd i ditt hjerte.

 Da må det jo også være en glede for deg å dø med Kristus, være korsfestet med ham, gi deg helt og holdent til ham.

Da må det jo bli en plikt for deg å ikke lenger være din egen. Ikke lenger følge ditt eget kjød, dine egne meninger, din egen vilje, dine egne lyster og begjæringer. Men i alle ditt livs dager ta avstand fra all ugudelighet og verdslig lyst, og leve edruelig, rettferdig og gudfryktig i denne verden. Ja, leve for hans regning, som levde og døde for deg.

For «Han døde for alle, for at de som lever ikke lenger skal leve seg selv, men ham som døde og oppstod for dem».

Til toppen

 

8. mai

Dere er alt rene på grunn av det ord jeg har talt til dere.  Joh 15:3.

La oss stanse opp litt her for den dype, hemmelige årsaken til at Kristus kunne kalle disiplene sine rene. De samme skrøpelige disiplene som Bibelen forteller hadde så utallige mangler og fall. Ja, som falt i virkelig store synder.

Legg merke til at selv samme kveld som han forutsa og opplevde deres fall og synder, kunne han to ganger kalle dem rene. Den ene gangen var dette ordene hans: «Dere er alt rene på grunn av det ord jeg har talt til dere». Hans ord hadde skapt den troen som lever på Kristus og hans renhet, hans fullbrakte verk.

Den andre gangen sa han: «Den som er vasket/badet (ved troen, i Lammets blod) er ren over det hele (er fullkomment ren).. Også dere er rene, men ikke alle. For han visste hvem som ville forråde ham. Derfor sa han: «Dere er ikke alle rene». Denne tilføyelsen viser at Kristus talte om en åndelig renhet. For både fysisk, på sitt legeme, og etter den levittiske (kirkelige) skikk var Judas like ren som de andre disiplene.

Men Kristus taler her om den skjulte, den tilregnede renheten som vi ved troen er ikledd, og sier: «Dere er fullkomment rene». Og det sa han samme kvelden som de syndet så sørgelig.

Og slik talte altså han som «har øyne som ildtunger», og som er den som skal dømme på den siste dag! Hadde han bare sett på det som bodde i disiplene selv, da hadde han ikke sagt: Dere er fullkomment rene. Nei, det var det at de var badet/vasket, og hans ord, som hadde gjort dem rene.

Riktignok ikke i deres egne øyne, eller i noe annet menneskes øyne. Men i Guds øyne, han som kan se og vurdere Kristi rettferdighet rett. Å, for et sterkt bevis på den rettferdighet som er den samme hvert øyeblikk og i all evighet!

Men Gud er jo i all evighet uforsonlig mot synd, og han elsker rettferdighet. Hvordan kan han da se meg som like rettferdig og god det øyeblikket jeg faller og synder, som det øyeblikket jeg gjør hans vilje?

Svar: I sannhet har Gud en hellig og evig vrede mot all synd. Men - skal vi da aldri ta til oss forsoningens underlige råd, og lovprise den? All denne sin vrede vendte han jo utelukkende mot Sønnen, og lot den ramme ham! All syndens skyld og straff la han på Ham. «Herren kastet alle våre synder på ham. Han (Sønnen) er såret for våre misgjerninger og knust for våre synders skyld. Straffen ligger på ham».

Var jeg ikke kledd i hans rettferdighet, så ville den minste synd være nok til å fordømme meg. Men det er med blikket rettet mot Kristi rettferdighet at apostelen sier det er ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus. Og når så Gud hjemsøker sine barn, som han alltid er mest nøyeregnende med, med straff for synd, da skjer det ikke i vrede, eller for å kreve oppgjør for syndens skyld. Da skjer det i kjærlighet. For å døde syndens rot og begjæringer.

Derfor sa han om sin Sønns barn: «Men hvis de synder mot min lov og ikke holder mine bud, da vil jeg hjemsøke deres synd med ris, og deres misgjerninger med slag. Men min nåde vil jeg ikke ta fra Ham».

I sin forklaring over Sal 51 sier Luther om det vi her taler om, at synden må sees på fra to sider: Først som forlatt gjennom Kristi rettferdighet, som vi er ikledd ved troen, og som gjør at syndene som ennå henger ved oss, ikke tilregnes oss. For det andre holde klart for oss at synden ennå bor i oss, som er grunnen til at vi behøver den daglige renselsen, som Den Hellige Ånd bruker til å svekke og døde synden i oss».

«For», sier Luther videre, «som også Augustin sier, så henger fordervet, eller sykdommen (d.v.s. synden), som er medfødt, ved de hellige. Den rører seg i vårt kjød, og er ennå ikke helt og holdent dødet og utryddet. Men den er forlatt, og tilregnes ikke de troende så de fordømmes. For Guds nåde og barmhjertighet hersker over oss. Derfor kan ikke synden fordømme, eller gjøre Gud vred. Likevel blir det, selv hos dem som er hellige og rettferdige, fremdeles noe igjen av synden, som lyst, onde begjær og andre laster. Og det er å bli renset også fra dette, David ber om her (i Sal 51). Derfor er det sant både at en kristen ikke er en synder, og at alle kristne er syndere».

Men virkelig å fatte - og så la den innta oss - denne høye, himmelske og aller største trøstens hemmelighet, det er en virkelig stor kunst, sier Luther: At nåden og rettferdigheten så absolutt ikke kommer av gjerninger. At vi i Kristus hvert øyeblikk er like rettferdige og benådet. Ja, at «røveren på korset i Kristus er like hellig som Peter, og avhenger overhode ikke av at Peter og Paulus har gjort større gjerninger enn røveren, og deg og meg» (Luther).

Å fatte denne evangeliets hemmelighet rett, og så la den innta oss så troen skapes - og holdes i live, er en svært så vanskelig sak. Ja, hvis ikke Gud selv av bare nåde gir oss Åndens lys, og åpner våre øyne og sinn, så er det aldeles umulig. For vi er alle sammen av naturen «dårer og trege av hjertet til å tro alt det som profetene har sagt».

Til toppen

 

9. mai

Slik er da loven blitt vår tuktemester til Kristus.  Gal 3:24.

Her ser vi nå målet med den syndserkjennelsen loven virker, og hva som kjennetegner en rett syndserkjennelse. Målet med selve syndserkjennelsen var nemlig ikke at Gud skulle kunne forlate synden. For at det skulle skje har en annen mann måtte kjenne og angre synden så sterkt at svetten hans ble som blodsdråper.

Målet var heller ikke at gjennom den bitre erkjennelsen av synd skulle synden brennes ut og overvinnes. For det kan bare Ånden gjøre. Og den får vi bare gjennom Ordet, når vi hører det forkynt.

Riktignok er det sant at syndserkjennelsen kan lære deg å avlegge en og annen ytre synd, og at lettsindighet og villskap kan roe seg ned og dempes. Men det egentlige fordervet stiger bare i samme grad inne i oss.

Nei, det endelige målet var at du skulle drives til Kristus. At du ikke skulle finne noen ro og hvile noe annet sted enn i fristaden; Kristus.

Kjennetegnet på at du kjenner synden din rett, blir derfor at dette målet er nådd. Og det stadfestes når du ikke lenger har noe håp om å oppnå nåde gjennom noen som helst medvirkning fra din side, men bare søker nåden i Kristus og hans forsoningsdød.

Hvis du ennå kan bli som før i verden og synden, da er du ennå ikke vekket opp. Ikke en gang blitt drevet inn mot deg selv og din egen omvendelse. Og da kjenner du slett ikke synden.

Men om du så er vakt, men kan stoppe opp med deg selv, din omvendelse, anger og bønn. Og har ditt håp, din trøst og din hvile i noe av dette. Da kjenner du ikke fordervet rett. Da er du fremdeles utenfor Kristus, og like fortapt som en selvsikker synder. Her er det den falske, Kains, syndserkjennelse åpenbares.

Det finnes mange vakte og kristelige mennesker, som kjenner og erkjenner mye synd, ja, av og til kjenner seg helt fordømt. Men de kan gjennom alt dette likevel greie seg selv. Den ene dagen går etter den andre i samme tilstand. Og slik er det mulig å leve. Riktignok er de ikke helt tilfreds, men de greier likevel å leve med det. De eter og drikker, arbeider og sover, ja, kan le og fleipe, - selv om de ikke vet om de har Guds nåde, men kanskje tvert imot åpent bekjenner at de er fortapelsens barn.

Hører de noen lovprise den frie og uforskyldte nåden, eller de innbys til å motta den, da stiller de seg straks avvisende. Ofte inntar de en underlig ydmykhet, og sier de slett ikke kan ta imot nåden slik som det nå står til med dem. Og dermed sier eller mener de faktisk: «Å nei, jeg er da ikke så frekk. Mine synder er altfor store til at jeg skulle kunne tilegne meg nåden så lettvint. Det kan bare den gjøre som ikke kjenner på så mye synd som meg».

Og dermed har disse inntatt en skjult tilfredshet med seg selv. Eller de tror faktisk de selv har det mer rett enn disse troende, som umulig kan ha så sterk syndserkjennelse som de selv har.

Disse har en viss, men merkelig form for syndserkjennelse. En skulle ikke tro det som tross alt er sannheten; at der ennå hersker en inderlig selvtilfredshet, en selvsikker ånd i hjertet deres, som har gjort selve samvittighetskvalen over synden til sin trøst. Og dermed stenges Kristus ute, med sitt blods fullbrakte verk og sin frie, store nåde.

Om så disse plagde seg selv til døde med sin syndserkjennelse, vil de aldri nå fram til fristaden, til det eneste som gjelder for Gud. Og på denne måten kommer de til å dø i sine synder.

Disse ser vi karakteristisk skildret i Kains skjebne. Han hadde også en viss syndserkjennelse innfor Gud. Han sa: «Min skyld er for stor til at jeg kan bli tilgitt!» Han hadde virkelig en urolig og rammet samvittighet, en urolig ånd som skalv som lauv for det minste vindpust. Han var fremmed overfor Gud, og ulykkelig alle sine dager.

Men legg merke til at dette at Gud var vred på ham, det ble ikke for tungt for ham, det greide han likevel å bære. Han staket ut sin egen kurs til landet Nod, øst for Eden, bygget seg en by og fikk kone og barn. Det var ikke noen nødvendighet for ham å bøye seg for Gud og få visshet om å eie hans nåde.

Ja, her ser du forskjellen mellom det som bare er en urolig samvittighet, og det som er Åndens vekkelse, mellom den syndenød som selve synden og samvittigheten skaper, og den som Guds Ånd virker gjennom Ordet.

Den første finner en ofte hos de mest ugudelige, når de har gjort noen klar og åpenbar synd. Men når samvittigheten ikke lenger er uroet, er menneskene de samme som før. For alt det mennesket selv, eller noen som helst menneskelig kraft kan få til, som i sin samvittighet, kan aldri føde dem på ny. Det er det bare Den Hellige Ånd som kan.

Den vekkelse og syndenød som Ånden virker, driver alltid menneskene til omvendelse og tro. Og skaper en total forvandling. Derfor blir kjennetegnet på en sann syndserkjennelse alltid det vi har nevnt:  Den skaper en forvandling, og et nytt menneske reises opp, som skyr synden.

Eller vi ser mennesket kan ikke lenger bli i sin gamle tilstand. Det søker en redning, og innser til sist at det ikke nytter å lete etter den hos seg selv, men bare i Kristus. Dette mennesket kan ikke hvile før det har mottatt nåden i ham, og vissheten om å eie den. Denne nåden og vissheten virker igjen fred, kjærlighet og et villig hjerte overfor Gud og alt godt.

Og dette var målet med syndserkjennelsen, ikke at Gud gjennom den skulle bli villig til å gi oss nåde. Men at vi skulle bli villige til å motta nåden.

Til toppen

 

10. mai

Sannelig, sannelig sier jeg dere: Alt dere ber Faderen om i mitt navn, det skal han gi dere.  Joh 16:23.

Det er mange som tenker som så: «Hva betyr det at jeg ber? Min bønn er jo så svak, så utilstrekkelig og uverdig, at Gud kan da umulig høre meg». Svar: Gud bevare deg fra å bygge din tro på bønnhørelse på hvor tilstrekkelig eller verdig bønnen din er. For det er dette du gjør når du på grunn av bønnens utilstrekkelighet tviler på bønnhørelse.

Er det da i ditt eget navn du skal be? Har ikke Kristus gitt deg lov til å gå i hans navn til Faderen, og stå fram for hans regning, på den verdighet han har oppnådd gjennom all sin lidelse og forbønn, høye rop og tårer, sin død og sitt blod? Har han ikke sagt: «Hittil har dere ikke bedt om noe i mitt navn. Men be nå i mitt navn, og alt det dere ber Faderen om i mitt navn, det skal han gi dere»?

Avvis derfor djevelens angrep om din uverdighet, og si: «Jeg behøver slett ikke min egen bønns verdighet. Jeg har en skriftlig fullmakt fra Den store Herren, Guds enbårne Sønn. Han har befalt meg å gå i sitt navn til Faderen. Han sa at «alt dere ber Faderen om i mitt navn, det skal han gi dere».

Og når denne skriftlige fullmakten, signert med Jesu navn, blir lagt fram for Faderen, da har din bønn en kraft og verdi som holder. Dette bør vi ha klart for oss hver gang vi i vår bønn bruker disse ordene: «for din Sønn, Jesu Kristi, vår Herres skyld». For Gud verdsetter høyt sin egen Sønns befaling og vår lydige tillit til den.

Han har jo selv befalt deg å be. Da gjør du bare det han selv har befalt. Og da har din bønn kraft og er verdig på grunn av hans befaling.

For hvis Gud så på personen, kunne ikke noe menneske komme fram for ham. Om dette sier Luther: «Derfor må du si: Mine bønner er ikke dårligere, mindre hellige og velbehagelige for Gud, enn Paulus’ og de mest hellige menneskers bønner var. Årsaken er: I det som går på personen, erkjenner jeg gjerne at de levde et helligere liv. Men jeg kan ikke godta at de har noe fortrinn når det gjelder befalingen om å be. For jeg er overbevist om at Gud ikke hører bønn for personens skyld, men for sitt ords skyld, og den lydighet vi viser mot ham og Ordet».

Nå har jeg samme befaling om å be, og samme Kristi fortjeneste som de hellige hadde. Når derfor Gud bare ser på dette, bør jeg ikke anse min bønn mindre viktig og hellig enn deres.

Her kreves nå bare tro, den dyrebare gaven: Tro. Og særlig når det du ber om kan synes helt umulig å oppnå, og når Gud venter lenge med å bønnhøre deg. Da bør du foreta en grundig undersøkelse av om noe virkelig kan være umulig for Gud.

Og denne undersøkelsen skal du selvsagt først og fremst gjøre på Bibelens hellige sider. F.eks. i beretningen om Israels utgang av Egypt, hvordan de gikk gjennom havet. Om Daniel i løvehulen, de tre mennene i den brennende ovnen, og det som står om dette i Daniel 2, eller i alle Kristi underverk i Det nye testamente.

Men rett også den samme granskingen  mot underverkene på himmelhvelvingen og i blomsterengen. Tror du da ennå noe kan være umulig for Gud?

Når han da venter med å svare, så tenk på alle de hellige som har ligget i samme prøvelsens ild. Og husk at det hører med til Guds oppdragelse av deg. Dette er noe du trenger for å øve opp din tro, din bønn, din ydmykhet og tålmodighet.

Men hvis du har vanskelig for å tro så mye godt og stort om din Gud, så tenk på enken i Luk 18. Jesus sier at hun i sin nød hadde vendt seg til en sterk person, en dommer. Han verken fryktet Gud eller tok hensyn til noe menneske, og ville derfor fra først av ikke hjelpe henne. Men til slutt sa han til seg selv: «Selv om jeg verken frykter Gud eller tar hensyn til noe menneske, vil jeg hjelpe henne til å få rett, fordi denne enken plager meg (med bønn). Ellers vil hun slite meg ut ved stadig å komme hit».

Så sier Herren: «Hør hva den urettferdige dommeren sier! Skulle da ikke Gud hjelpe sine utvalgte til deres rett, dem som roper til ham dag og natt, og er han sen når det gjelder dem?».

Se dette Jesu vidunderlige hjertelag! Bare for å oppmuntre oss til å tro, bruker han en slik lignelse om sin kjærlige Far. Burde vi ikke skjemmes over vår vantro?

Dommeren var jo ikke uovervinnelig, og Gud må da virkelig ha et varmere hjerte enn denne dommeren! Skulle da Gud la oss rope forgjeves dag og natt til ham? «Er han sen når det gjelder dem!», sier Jesus.

Må så Gud gi hver kristen mer iver og tro i bønn! Da vil nok også Guds verk i ham og omkring ham vokse mer. De som er blitt flittige bønnens mennesker, har alltid merkbart større vekst i nåde og visdom, i nådegaver og kraft. Ser du en kristen som har mer rikdom og frukt i disse ting, kan du samtidig være sikker på at det er en som ofte er på kne for sin Gud.

Derfor vet vi også at de gamle, hellige, som David, Daniel m.fl. var særpregede bønnens mennesker. Det berettes om evangelisten Johannes, at huden på knærne hans var like tykk som under føttene, fordi han tilbrakte så mye tid på kne. Og Prætorius sier: «jeg har ikke talt med noe menneske så mye som med Gud».

Til toppen 

11. mai

Hva er det fremdeles jeg mangler?  Mat 19:20.

Mange er kristelige, uten å være kristne. Ja, uten i det hele tatt å være vakt. Og mange er vakt og på en viss måte omvendt - nemlig ved den omvendelsen de selv kan foreta. De har vendt seg bort fra verdens løsslupne, gudløse vesen, og til et viljebestemt alvorlig og gudfryktig livsmønster. Men er fremdels ingen rett kristen, ennå ikke frigjort og frelst i Kristus alene.

Mange tror og bekjenner også at Kristus er vår visdom, rettferdighet, helliggjørelse og forløsning, - fordi de vet at Kristus skal være alt dette, og at det er dette de skal tro og bekjenne for å være en rett kristen. Men under denne troen og bekjennelsen er der et hjerte som har sin skjulte trøst og tillit til noe ganske annet. Det kan være omvendelsens alvor, det kan være angeren, bønnen eller kampen. For når disse tingene «fungerer tilfredsstillende», da er man så trøstet og så kristelig -. Men er det i Kristus -?

Det sanne forholdet viser seg når noe av dette ikke fungerer slik vi gjerne ville. Da kan vi ikke trøstes utelukkende med Kristus. Da betyr han ikke noe som helst! Da viser det seg å være en snikende egenrettferdighetens slange, en falsk tro. For den har ikke sin virkelige - og eneste - trøst i Kristus alene.

Vi finner et herlig og treffende uttrykk for disse sannhetene i 1Kong 19:11-13: «Og se, Herren gikk forbi, og en stormvind, stor og kraftig, rev fjellene i stykker og knuste klippene for Herrens åsyn, men Herren var ikke i stormvinden. Etter stormvinden kom det et jordskjelv, men Herren var ikke i jordskjelvet. Etter jordskjelvet kom det en ild, men Herren var ikke i ilden. Etter ilden kom en svak, hviskende røst. Straks Elia hørte den, dekket han til ansiktet sitt med kappen og gikk ut og stilte seg i inngangen til hulen».

I dette majestetiske, billedlige underet så profeten ikke bare Guds ledelse av sitt eget liv skildret og malt for øynene. Men også et bilde på hvordan Gud arbeider i sitt nåderike på jord.

Stormvinden, jordskjelvet og ilden var jo en treffende skildring av loven, hvordan og når den arbeider. Mens derimot lyden av den svake, hviskende røsten, skildrer evangeliet, og når det er tid for dette - først sterkt, og i det ytre.

Det skildrer hvordan Gud handlet med menneskene på forskjellig vis i Det gamle og Det nye testamente. Men også hvordan Gud arbeider mer stille i det enkelte menneskes indre, der også alltid en «gammeltestamentlig tid», - med dens lover, krav, mangfoldige offertjenester og venting, - går foran Kristi komme og nådefulle åpenbarelse. Og denne «gammeltestamentlige tid» kan være lang hos den ene, og kortere hos en annen.

Hos mang en sjel reiser det seg nemlig ofte et stormvær av åndelige oppdagelser, innsikt, forsett, åndelige ord og aktiviteter. Så de til og med selv i Herrens navn begynner å storme på andre. Begynner å rive fjellene i stykker og knuse klippene for Herrens åsyn. Og der er sterke meninger om mangt. Men sørgelig lite besinnelse og visdom, sørgelig lite av erfaringens dybde. Ja, selv er de ikke en gang vekket virkelig opp. For de har fremdeles stor trøst i mange ting i seg selv, og har store forhåpninger til en stadig positiv utvikling i deres omvendelse. Det er bare et sterkt vær, en stor og kraftig stormvind. «Men Herren var ikke i stormvinden» - !

Så utvikler saken seg videre med slik en. Han blir virkelig vekket opp. Det blir et jordskjelv i hans indre. Et skjelv går gjennom hjertet hans. Han får se at med all sin storm verken er eller gjør han selv det Ordets innhold virkelig krever. Han forskrekkes. Han går nå alvorlig inn for både å gjøre og bli det som kreves. Men han lykkes ikke i dette. Der er ingen kraft. Det ble bare med jordskjelvet, og alt det maktet å opprøre. For «Herren var ikke i jordskjelvet». Tvert imot blir det nå bare verre og verre. For «de syndige lystene blir vekket ved loven, som vekker all slags ondt begjær i ham», og som nå bare overmanner ham mer enn før. Da begynner det å brenne en ild, en pinende angstens ild og en brennende anstrengelsens ild. Men alt like nytteløst - for «Herren var ikke i ilden».

Nå faller motet. Alt er like fruktesløst. Alle forhåpninger har slått feil, alle muligheter er tapt. Og nå begynner det å brenne opp, det som ilden hadde antent; det egenrettferdige jeg'et: Jeg..., jeg måtte, jeg skal, jeg burde jo...! Men Paulus sier: «Og jeg døde».

Men nå, nå kommer «en svak, hviskende røst»; evangeliets helbredende, fredsskapende og frelsende stemme.. Nå er tiden inne for å trøste det fortvilte hjertet. Nå smaker det godt å høre om en fullstendig ufortjent nåde over det helt og holdent fortapte menneskebarnet som ligger der i sitt blod. Nå, når all annen trøst har slått feil, får den rette trøsten rom i hjertet. Nå faller de stormende tankene til ro. Kvalen og begjæringene stilner. Nå er det født et nytt liv, en fryd, en fred, en kjærlighet og en samdrektighet og fortrolighet med Herren. Nå er det skapt vennlige øyne, glade og fredsskapende ord, nye åndelige evner.

For her er nå Herren, her dekker vi til ansiktet i salig undring overfor en så uventet hjelp, en så uforskyldt nåde, og sier: Dette hadde jeg aldri trodd. Dette forstod jeg ikke, at det kunne skje på denne måten. At jeg av bare nåde skulle få nåde når jeg var som aller verst.

Eller vi blir stumme i salig skam over den store nåden, slik det står i Esek 16: «Du skal huske, bli skamfull og aldri mer åpne din munn på grunn av din vanære, når jeg gir soning for deg for alt du har gjort, sier Herren Gud». Når Elia i den svake, hviskende røsten opplevde Herrens nærvær, da dekket han til ansiktet sitt med kappen og gikk ut og stilte seg i inngangen til hulen». For liksom å gi uttrykk for at han nå bare stilte seg inn under Herrens vilje i alt: «Tal, Herre; din tjener hører».

Først nå er man en kristen, og i stand til å leve et nytestamentlig liv - ikke  i bokstavens, men i Åndens tjeneste. Nå er også den stummes tunge løst til lovprisning, til en rett bekjennelse av Kristus. En rekkefølge også David uttrykker slik: «Jeg trodde, derfor talte jeg, men jeg blir svært plaget.».

Til toppen

12. mai

Lev ikke et liv som tar etter denne verden.  Rom 12:2.

Grunntekstens ord for «denne verden» betyr egentlig «denne tiden», d.v.s. hele vårt jordiske livs tid, som motsetning til den kommende verden. Men tiden eller tidsånden avhenger og består av verdens mennesker, deres ånd og vesen.

Det det tales om her, er derfor nettopp den verdenen, den store massen av mennesker som hersker med sin selvopptatthet og onde vesen. Som utvikler seg etter sin falne natur, og etter «den ånd som nå er virksom i vantroens barn», «i denne verdens mørke». Derfor kalles også denne mektige, onde ånd for «denne verdens fyrste».

Derfor er denne verden alltid ond, i en konstant strid mot Gud, forførerisk og farlig. Apostelen kaller den også betegnende for «den nåværende onde verden» (Gal 1). Derfor kan vi ikke leve et liv som «tar etter denne verden», hvis vi vil ofre oss til Gud og gjøre hans vilje.

Den som vil være en sann kristen, og følge etter sin Herre gjennom livet, må helt og holdent bryte med det vanlige verdens vesen. Må, både i måten å tenke, tale og leve på, gå inn på en helt ny vei. Det er dette apostelen her mener med «Lev ikke et liv som tar etter denne verden».

Men skal vi følge denne formaningen, da er det nødvendig at vi «overgir oss selv som et offer». For da kommer vi til å leve et så ensomt og underlig liv at vi får hele verden mot oss; far og mor, ektefelle, søsken og mange vel ansette og velmenende mennesker. Og det vil vi ofte oppleve som svært bittert.

La deg da ikke bli nedslått eller forvillet. Herren Kristus og alle hans etterfølgere har gått denne veien før deg. Ja, mange tusen er nettopp derfor blitt martyrer, fordi de ikke kunne leve et liv som tar etter denne verden.

Derfor skal du tenke slik: Riktignok ser jeg naboene og mine gamle venner, ja, mine nærmeste, gå en helt annen vei. Og de har hele verdens respekt og vennskap. Men på tross av alt dette vil jeg heller følge Kristus og hans venner. Da har jeg et mye herlige samfunn enn det jeg gir fra meg. Jeg har Gud og hans engler med meg, ja, alle de hellige helt fra verden ble til. Gud hjelpe meg til å bli trofast til det siste!

Du vil også se mange som så selvsikkert regner seg for kristne, men samtidig kan ha et tillitsfullt samfunn med Kristi fiender. Deltar kanskje sammen med dem i mange unyttige ting, f.eks. unødvendig tidsfordriv på helligdagen. Eller du ser dem kaste bort mangfoldige timer av den dyrebare nådetiden i verdslig prat eller lesning. Men da må du som virkelig vil følge Kristus, tenke etter om han og hans disipler brukte tiden til slikt, og så heller følge disse helliges eksempel.

Når du ser mange som vil være kristne, alltid kan tie om Kristus og om den faren de uomvendte lever i, bør du tenke over om dette stemmer med kjærlighetsbudet og med Kristi lære og eksempel. Og så leve ditt liv med dette som rettesnor. Slik skal du, både i større og mindre forhold, lære å «ikke leve et liv som tar etter denne verden».

Men merk deg nøye at dette gjelder bare slike forhold som fører til synd, som strir mot Guds åpenbare ord, eller mot kjærlighetsbudet.

I alle andre forhold derimot skal vi leve som andre mennesker, beholde et naturlig levesett, og ikke oppføre oss merkelig med et påtatt og kunstig vesen eller unødvendig egenart.

En hovmodig ånd frister av og til selv ydmyke sjeler til å oppføre seg som hyklere; ha et spesielt utseende og merkelige kjennetegn i måten å være på. Slikt kan noen selvsagt også fristes til å kalle for «ikke å leve et liv som tar etter denne verden». Men det er selvsagt ikke dette apostelen mener her. Dette er tvert imot skadelig dårskap som bar «gir djevelen rom».

Selv i måten å være på, kom Herren Kristus «i menneskers likhet, og ble i sin framtreden funnet som et menneske» - men uten synd. Har du et sunt kristent sinn, skal du være hans etterfølger også i dette. Du skal alltid tenke på hva som kan være til nytte for din neste. For det er den beste rettesnoren for alt vårt ytre liv.

Likevel vil du nok gjennom troen og bekjennelsen, i nidkjærhet for Herrens ære og sjelers vel, og ved at du alltid er på vakt overfor deg selv, alltid bli sett på som noe rart av verden.

Men du må ikke la deg bekymre av dette. Vi er fremmede og pilegrimer på jorden, som strekker oss etter vårt rette fedreland, det himmelske. Derfor vil vi jo alltid bli sett på som dårer av verden, som her på jorden tvert imot har sitt hjem og sitt alt.

Det er akkurat på disse helt vesentlige områdene som angår Guds sak, vårt eget og andres evige liv, vi må vokte oss. Så vi ikke lever et liv som tar etter denne verden. Det er dette apostelen legger oss på hjertet her.

Til toppen 

13. mai

I kraft av den nåde som er gitt meg, sier jeg til enhver som er iblant dere, at en ikke må tenke høyere om seg selv enn en bør tenke.  Rom 12:3.

Hele dette brevet, hvor vi finner disse ordene, skriver apostelen til «alle i Rom som er Guds kjære, kalte og hellige». Likevel har han altså her denne spesielle tilføyelsen: «enhver som er iblant dere».

Dermed merker vi oss at det ligger ham på hjertet å trenge inn på hver enkelt kristen, for å markere at hver eneste en virkelig trenger denne advarselen. At ikke noen må tro de er frie for å fristes til hovmod.

Når apostelen vil at ikke en eneste skal overse denne formaningen, er det samtidig også et klart signal om hvor skadelig nettopp denne fristelsen er.

Å tenke for høyt om seg selv, ha for store tanker om sine gaver og anlegg, og dermed bedåres av hovmodsånden, - det er det farlige ondet apostelen advarer oss mot her.

Og hvis vi skal få se enda nøyere hva han sikter til med disse ordene, må vi også legge merke til sammenhengen mellom dette verset og de som følger etterpå (v.4-8). Der taler han om forskjellen mellom de ulike gavene, deres rette bruk i menigheten, og viser hvordan alle Guds barn sammen utgjør et legeme, og innbyrdes er hverandres lemmer med forskjellige nådegaver.

Av sammenhengen forstår vi da at Paulus med det verset vi har foran oss i dag mener at vi ikke, på grunn av forskjellige gaver, må splittes eller opphøye oss selv, og se ned på de andre. Men beholde åndens enhet, ydmykhet og kjærlighet.

Men om vi nå har oppfattet apostelens formaning, er det ikke dermed sagt at dette er levendegjort i hjertene våre. Vi er fullstendig avhengig av at Gud på sin spesielle måte forbarmer seg over oss, om noen skal unngå å tenke for høyt om seg selv, ja, skal gå inn i et totalt frafall gjennom den sterke og farlige hovmodsånden.

For den fristelsen er så påtrengende i all menneskenatur, og den angriper i så forskjellige skikkelser. Til slutt stiller den seg så avvisende overfor alt som er rett, at en kristen som skjønner dette kan bli mismodig med tanke på livet videre, og bare må rope: «Gud, forbarm deg over meg!»

For intet menneske går fri for denne fristelsen. Den ligger i selve vår natur. Vi finner det tidlig hos de små barna, og ser hvordan de begynner å sette seg opp mot hverandre med sitt skryt: Jeg er bedre enn deg til å gjøre dette osv. Og vi vet at det var spesielt egenrettferdighet og hovmod den falne engelen i begynnelsen smittet menneskene med, når han sa: «Dere skal bli lik Gud..».

Og så ser vi hvordan denne naturen fra da av trenger seg på i menneskene, så det neppe finnes én kristen som greier å bare leve et stille og ubemerket liv. For hver eneste en vil strekke seg oppover.

Dette ser vi til og med der hvor et naturlig grunnlag ikke finnes. Selv hos dem som bare har svært beskjeden utrustning og anlegg, ja, kanskje er det en kaller mindre begavet, ser vi til og med ofte denne merkelige hovmodsinnbilningen stikke fram. Dette er et ganske merkelig studie som bevis på hvor dypt denne tendensen ligger i all menneskenatur, selv om den framtrer i svært så ulike omstendigheter og skikkelser.

Kan du nå ikke gjennom Guds ord og Ånd holdes i ydmykhet, fattigdom og gudsfrykt, da begynner du snart å bygge opp store tanker om deg selv. Da er du plutselig langt mer opplyst enn andre. Mer viserlig, trofast, alvorlig, ydmyk og dyktig.

Da kan du være sikker på at du vil bli styrtet ned fra denne «tronen», falle i all slags dårskap, eller i synd og skam. Her kan ingen årvåkenhet eller styrke hjelpe deg. Herren Kristus sier uttrykkelig: «De første skal bli de siste», «den som opphøyer seg selv, skal fornedres». Og Peter forteller hvordan dette foregår: «Gud står de stolte imot».

Når Gud står deg imot, forsøk da aldri å slippe fram på en lettere måte. Du kan prøve med hva du vil. Uansett så kommer du til å falle. Tror du du er mer vis og opplyst enn alle andre, så vil du falle i mer villfarelser og dårskap enn alle andre. Tror du du er mer ydmyk og sterk enn andre, så kommer du til å falle i mer synd og skam enn andre.

Mang en ung gutt og jente med en strålende framtid, fikk hele livet sitt ødelagt bare på grunn av hovmod. Mang en kristen med store nådegaver falt i de største dårskaper bare fordi han lot seg innta av smiger og stor ord.

Dette er så åpenbart gjennom all erfaring både i stort og smått at hele verden kjenner ordspråket. «Hovmod står for fall». Her er det ikke noe annet som hjelper enn at du i tide lar deg advare. At du straks begynner å påkalle og be til vår store og allmektige Gud om at han må forbarme seg over deg, og gjøre deg ydmyk og fattig i ånden. Og den bønnen vil han gjerne høre.

Hvis du selv ikke gjennom Ordet og Ånden kan få et ydmykt sinn, har nok Herren ennå et middel. Da sender han deg en sterkt ydmykende opplevelse. Men ta da imot også dette som den aller største nåde, bare du kan bli bevart i troen. For da er alt bare nåde - mot det å bli sittende fast i hovmod, og bli «blant de siste».

Gud, vær oss nådig! La da heller alt annet ondt ramme oss, bare ikke hovmodets og forherdelsens dom!

Til toppen       

      

14. mai

Dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han forlater oss syndene. 1Joh 1:9.

Hva det vil si å bekjenne våre synder, kan vi lære av Davids ord i Sal 32:3,5: «Så lenge jeg tidde (om det jeg hadde gjort, min store synd) var mine bein skjøre, idet jeg stønnet hele dagen....men jeg sa: «Jeg vil bekjenne mine overtredelser for Herren. Og du tok bort min syndeskyld».

Vi ser at denne bekjennelsen skjer overfor Herren. «Jeg vil bekjenne for Herren», sier David. Da skjønner vi at når han sier han «tidde», var det også en holdning han inntok overfor Herren.

Men hva vil det si, spør kanskje noen. Er det mulig å tie om noe overfor Herren? Alt er jo åpent og bart for hans øyne!

Jo, dette er noe erfaringen viser oss. I Davids munn betyr det egentlig å holde sin synd, sin dårlige og syke samvittighet på en viss avstand fra Gud. Syndserkjennelsen skal liksom helst få kjøles ned litt, før en er innstilt på å gå fram til nådestolen, falle ned for Gud, erkjenne synden og be om tilgivelse og nåde.

Men dette ordet kan også sies å tale om alle denne verdens mennesker, som går der døde, og ikke vil omvende seg. For hele verden går og tier med sine synder overfor Herren. Derfor lever de i sin ufrelste, ulykkelige tilstand. De kjenner ikke synden, og har derfor ikke mulighet for å bekjenne den rett.

Derfor betyr ordet «bekjenne» å omvende seg, lære å kjenne sin synd rett, den overhengende forbannelsen som hviler over en, og søke nåde i Kristus. Dette er da også alt som kreves for å få del i den forlatelsen som allerede er oppnådd gjennom Kristi fullbrakte verk.

Det må oppstå en stor hunger i landet hvor den fortapte sønn oppholder seg, for at han skal få behov for å vende tankene tilbake til sin fars hus og den store synden han gjorde da han forlot sin far og gikk ut og ødela arven sin. Først da bestemmer han seg: «Jeg vil stå opp og gå til min far og bekjenne: Far, jeg har syndet i himmelen og mot deg, og er ikke verd å kalles til din sønn. Men la meg får være som en av dine leiefolk!».

Slik har Jesus selv gjort ordvalget når han ville gi et bilde av en omvendelse. Og av disse ordene skal vi lære noe om den rette bekjennelse. Den fortapte sønn nevnte ikke noen spesiell synd. Han sa bare: «Jeg har syndet i himmelen og mot deg, og er ikke verd å kalles din sønn». Han sa ikke: Den eller den synden har du all grunn til å være oppbrakt over. Men jeg, jeg, hele meg, er uverdig til heretter å kalles din sønn.

Hva skal vi lære av dette? Blant annet at det er ingen rett omvendelse når en bare kjenner og erkjenner en og annen synd, men samtidig har mange andre gode sider som gjør meg selvtilfreds.

Nei, en må innse at en er helt og holdent fordømt, eller verd fordømmelse. Videre ser vi at den fortapte sønnen ikke bare blir der han er, men begynner virkelig på veien tilbake til sin far. Det er en falsk syndserkjennelse hvis du fortsatt kan bli der du er; borte fra Gud, ute i verden og synden.

Men legg også merke til at den fortapte sønnen sa: «La meg få være som en av dine leiefolk!» Her er det hans egenrettferdighet og vantro som kommer fram. Han syntes ikke han på ny kunne få hele sitt barnekår av bare nåde, men at han først måtte tjene seg opp blant leiefolkene hos sin far. Og dette er en holdning en stadig ser gjentar seg hos dem som omvender seg.

Men der skal vi merke oss at faren fullstendig overser denne velmente villfarelsen. Vi ser at «Mens sønnen ennå var langt borte (hadde ikke rukket å be en eneste bønn, ikke gråte en eneste tåre, ikke gjøre en eneste tjeneste) så faren ham og fikk inderlig medlidenhet med ham. Han sprang mot ham, falt ham om halsen og kysset ham».

Å, her ser du den enestående, guddommelige forlatelsen! Hadde ikke faren hatt all grunn til å si: Gå bort, så uverdig du er, du fortapte sønn? Du har sløst bort arven din! Du har kastet fra deg din arverett! Men nei, han bebreidet ham ikke for syndene hans med ett eneste ord. Heller ikke krevde han den aller minste tilbakebetaling eller godtgjørelse. Men sørger straks for at han blir iført den beste festdrakten, får ring på hånden og skor på føttene. Og han lager en gledesfest fordi sønnen er kommet hjem.

Slik har Kristus selv skildret den guddommelige forlatelsen. Det er slik han vil vi skal kjenne ham og forholde oss til ham. Faderhjertet var uforandret, ømt og tilgivende, selv under sønnens fravær og forferdelige syndeliv. Det ble ikke forsonet ved at sønnen kom hjem. Det var forlengst tilstrekkelig forsonet! Men han som hadde dratt bort, hadde ingen nytte av det før han kom tilbake.

Av dette lærer vi at Gud er forsonet også for de ugudelige, de vantro og uomvendte. Kristus har tatt bort også deres synder på én dag. Også de har en nåde og forlatelse som er kjøpt til dem; den beste festdrakten;  Kristi rettferdighets skinnende klare silke. Den har lenge vært ferdig også for deres regning, og bare ventet på å bli tatt imot.

Her kan vi også lære når det er at dette salige underet skjer, at en fattig synder virkelig mottar nåde, forlatelse og barnekår. Det skjer straks han i bevisst alvor vender om til Herren.

D.v.s. når han har mistet troen på seg selv og alt sitt eget; sin anger, bønn og sin egen omvendelse, men vender sin oppgitte, sultne og tørstende sjels øye mot den korsfestede.

Og i ennå sterkere grad når han fatter at han har sin frelse i Kristus. Første gang han får se i evangeliet det han aldri før har sett; hvordan alt er ferdig, er nok og mer enn nok i Kristus.

Til toppen

15. mai

Ordet er ganske nær deg, for det er i din munn og i ditt hjerte; det er det troens ord som vi forkynner.   Rom 10:8.

Legg godt merke til disse ordene! Her er troens hemmelighet. Her er den sanne visdom. «Ordet er ganske nær deg».

Den som vil finne Gud og Kristus, skal bare holde seg til Ordet. Der vil Gud møte oss. Der finner du Kristus. Du behøver ikke fare omkring og søke etter ham i underlige opplevelser eller ukjente skjulesteder, verken i høyde eller dybde. Du har ham ganske nær deg, i Ordet, ordet som skaper troen, «troens ord». Lar du det innta hjertet ditt, da har du Kristus og alt det ordene inneholder og lover.

Du behøver ikke sveve hit og dit med tankene dine som om du ville si: Bare jeg visste hva Gud i himmelen tenker om meg, og vil gjøre med meg! Bare jeg visste om navnet mitt står i livets bok, eller ikke! Å, bare Gud på en eller annen måte ville åpenbare seg for meg og si meg det!

Si ikke noe slikt i hjertet ditt. Gud har allerede gjort det du ønsker. Han har allerede åpenbart seg og gitt oss det ordet som gjelder for alle, for hver eneste en. Du kan være helt sikker på at han gjør ikke forskjell på mennesker. Nei, den nådens lov han har forkynt gjelder like mye for alle.

Vi forstår godt hvordan vårt lands lover gjelder i jordiske forhold. Kjenner jeg samfunnets lover, så behøver jeg ikke si: Å, om jeg bare fikk tale med kongen og høre om jeg kunne regne med hans kongelige beskyttelse. Nei, jeg vet på forhånd hvem han er nådig mot, og beskytter. Det gjør han mot alle som retter seg etter landets lover. På samme måte er det med Guds ord. Det skyldes bare et altfor løst forhold i vår tro på Guds ord, når vi ikke vet hva Gud tenker om oss. Han har jo allerede fortalt oss det i Ordet.

Der ser jeg at hvis jeg ikke vil opphøye Sønnen, men velger å leve i verden, fritt etter mitt eget kjød og lyst, i synd og lettsindighet, så er jeg under fordømmelsens dom.

Vil jeg derimot forsøke gjennom egen rettferdighet etter loven å oppnå Guds nåde, da vet jeg at kravet er dette: Oppfyll alt, så skal du få leve! Og hvis jeg da synder i en eneste ting, så er jeg under forbannelse.

Er jeg derimot dømt av loven, rådløs og knust, men søker nå frelse utelukkende i Sønnen, i hans forsoning, og ikke lenger kan unnvære Sønnen og hans evangelium. Da vet jeg at jeg allerede er ikledd hans rettferdighet, og skrevet i livets bok, hvor ille det enn synes eller kjennes i hjertet mit. Hvordan kan jeg vite alt dette? Jo, det vet jeg ut fra Guds eget ord. Hvem skulle jeg tro, om ikke Gud selv?  Og dette finner vi forkynt av ham over alt i Skriften.

I stort alvor bør vi prente denne lærdommen inn i hjertene våre. For ellers vil det bli særdeles vanskelig å fortsatt bli i troen gjennom alle de angrep hjertene våre blir utsatt for i denne verden. Kjødet er fullt av synd. Samvittigheten full av et lovisk sinn. Og følelsene hos gudfryktige sjeler er av og til som et åpent sår, mens Gud og hans nåde ofte fullstendig er skjult og svært uforståelig. Her har da vår fiende, djevelen, rike muligheter og midler han kan bruke til å anfekte oss så lenge vi er på jorden.

Da gjelder det å ha et sterkt feste i nøden. Så vi ikke står avhengige av hva vi er, finner eller kjenner i oss selv, men holder kraftig fast ved den allmektige Guds evige ord.

Om denne dyrebare lærdommen sier Luther følgende: «En ting er å føle. Noe annet å tro. Derfor må en vende seg bort fra følelsene, og helt konkret ta imot ordet med hørselen slik som det lyder. Liksom skrive det inn i hjertet sitt, og holde fast på det. Selv om det ikke skulle være noe som helst som tyder på at syndene mine er tatt bort fra meg, men tvert imot er følbare hos meg ennå».

Men dette skjer da også bare ved at vi ved troen iherdig holder fast ved Guds ord. Og tenk bare på at vår store Gud, himmelens og jordens skaper, forsikrer oss om at «Så sant jeg lever, jeg har ikke velbehag i den ugudeliges død, men at den ugudelige vender om fra sin ferd og lever». Skulle ikke da hver éneste fortapt synder stole på dette, straks søke Herren og få leve?

Den store Gud har helt fra verden ble til åpenbart sin evige rådslutning gjennom mange uttrykkelige ord og talende forbilder; Ved å sende sin enbårne Sønn ville han gjenopprette det som ble ødelagt ved syndefallet, ta bort synden og oppfylle loven. Videre har en stor skare av evangelister med Den Hellige Ånds kraft vitnet om at alt dette er fullbrakt.

I tillegg  gir Herren selv oss det høytidelige løftet: «Jeg er den første og den siste og den levende. Jeg var død, og se, jeg er levende i all evighet - og jeg vi gi den tørste å drikke av livets vannkilde uforskyldt».

Skulle ikke da hver eneste fortapt synder stole på slike løfter og tillitsfullt gå fram til nådestolen?

Skulle ikke da hver eneste anfektede kristen med alle sine fristelser og skrøpeligheter likevel la sitt trøtte hjerte få hvile i slike ord?

Ordet, Guds eget ord, er ganske nær deg, ja, i ditt hjerte og i din munn, når du i tro lar det få innta deg.

Der har du da Kristus og hele frelsen, bare i og med Ordet. 

Til toppen